فیلم خارجی

دی جی کیست ؟ دی جی چه کاری انجام می دهد ؟ دی جی به چه تجهیزاتی نیاز دارد ؟

در این مقاله به شرح کامل این مباحث می پردازیم . تجهیزات دی جی را بررسی خواهیم کرد و بروزترین دستگاه ها رو معرفی میکنیم .

۱. دی جی به چه معناست ؟

دی جی به شخصی گفته می شود که آهنگ های تولید شده را پشت سر هم و با اعمال تغییراتی برای شنونده پخش میکند . این تغییرات میتوانند گاه ساده و ملموس و گاه پیچیده باشند .

دی جی ها باید با توجه به نوع مراسم و افراد حاضر ، اهنگ های مناسب را انتخاب کرده و بدون وقفه پخش کند . انتخاب آهنگ درست در زمان درست یکی از مهم ترین ویژگی های یک دی جی خوب است .

نوع تغییر یک آهنگ بستگی به مهارت و سلیقه ی شخص دی جی دارد . بنابراین هرچه یک دی جی ماهر تر و مسلط تر باشد و آهنگ ها را به خوبی بشناسد این تغییر آهنگ زیباتر و حرفه ای تر خواهد بود . استفاده از افکت های موجود روی دستگاه ها و یا نرم افزار های دی جی بسته به سلیقه ی دی جی ، باعث زیبایی هر چه بیشتر میکس و ترکیب آهنگ ها خواهد شد . البته دی جی ها باید مراقب باشند زیرا استفاده ی بیش از حد از افکت ها نه تنها باعث زیبایی میکس نمیشود بلکه برای شنونده حتی آزار دهنده نیز خواهد بود .

یکی دیگر از مهم ترین ویژگی های یک دی جی خوب داشتن یک پلی لیست مخصوص به خود می باشد . یک دی جی موفق به طور مداوم لیست آهنگ های خود را به روز کرده و از تکراری شدن آن ها جلوگیری می کند .

۲. تجهیزات دی جی :

تجهیزات دی جی شامل دستگاه دی جی ، لپ تاپ ، افکتور ها ، کارت صدا ، کابل ها ، سکوئنسر ها ، پدهای سمپل و… می باشد . که مهم ترین آنها دستگاه دی جی است .

دستگاه دی جی شامل دو نوع پلیر ها و یا کنترلرها می باشد .

کنترلرها در اصل کنترل کننده ی نرم افزار میزبان خود هستند و برای استفاده نیاز به یک کامپیوتر یا تبلت دارند اما پلیر ها می توانند از روی فلش ، سی دی ، صفحه و… پخش موزیک را انجام دهند .

یکی از بزرگترین تولید کنندگان دستگاه های دی جی در دنیا ، شرکت پایونیر است . که هم در زمینه ی تولید کنترلر ه ، پلیر ، میکسر ، هدفون دی جی و… فعالیت میکند . در مقالات بعدی به تفصیل درباره ی کنترلر ها و میکسر ها خواهیم پرداخت .

برخی از دی جی ها علاوه بر فعالیت دی جی در زمینه ی تولید موسیقی الکترونیک نیز فعالیت دارند . در سال های اخیر دی جی ها با تولید آثار اورجینال در انواع سبک های موسیقی الکترونیک و یا ریمیکس کردن آثار تنظیم کنندگان و خوانندگان دیگر به محبوبیت زیادی در میان مردم رسیده اند . برخی آثار که از موفقیت زیادی برخوردار نبوده اند پس از ریمیکس توسط دی جی ها ، بازخوردهای بسیار خوبی داشته اند .

امروزه در کلاب ها ، رستوران ها ، کافه ها ، باشگاه ها و… برای جذب مشتری از دی جی ها استفاده میکنند . همچنین هر سال در بسیاری از کشور های دنیا فستیوال های بزرگی با حضور جمعی از بهترین دی جی های دنیا برگذار میشود که مردم از سرتاسر دنیا برای دیدن اجرای این دی جی ها در این فستیوال ها شرکت میکنند .

درباره تجهیزات دی جی در گالری آربی بیشتر بخوانید.

۳.تکنیک های دی جی ها در تغییر موزیک

اولین و مهم ترین نکته در میکس کردن دو آهنگ که دی جی ها باید رعایت کنند ، یکی کردن ضرب ها ی آهنگ یا اصطلاحا beat matching است . در واقع وقتی دو آهنگ با هم میکس میشوند اگر ضرب های آنها روی هم قرار نگیرد نتیجه ی کار گوش نواز نخواهد بود . پس دی جی ها  برای میکس کردن ابتدا باید به سرعت آهنگ یا به اصطلاح BPM آن توجه کنند وسپس ضرب های دو آهنگ را روی روی هم قرار دهند . به این کار سینک ( SYNC ) کردن نیز می گویند .

لوپ گرفتن ، اسکرچ کردن ، استفاده از افکت ها و فیدر ها ، استفاده از اکولایزرها و ولوم ها و… از مهارت های یک دی جی برای ایجاد تغییر مثبت در یک موزیک است . البته تمام این کارها در جای خود و به اندازه زیباست .

یکی از سوالاتی که برای همه دی جی های تازه کار و طرفداران این حرفه پیش می آید این است که آیا یک دی جی حتما باید اثری از خود تولید کند ؟ یا اصطلاحا پرودیوسر ( PRODUCER ) باشد ؟

قطعا خیر . دی جی بودن و پرودیوس کردن و تولید یک اثر دو هنر کاملا جدا از هم هستند . در سراسر جهان بسیاری از تولیدکنندگان آثار موسیقی الکترونیک را به عنوان یک دی جی نیز می شناسند . اینکه یک دی جی اثر خود را تولید کند جز نقاط قوت او محسوب می گردد و باعث می شود که در بین مردم مشهور تر و معروف تر شود .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا